Skip to content

Meedom`s Børnetøj 4-7

June 24, 2009

When I started sewing my mother-in-law (who is a professional dressmaker) showed me how to make a pattern myself using garments I have at home. But of course you sometimes want to sew something you don´t have at home… and some clothes are just too difficult to do your own pattern for.

I´ve read quite good things about the pattern books from Hanne and Sofie Meedom and decided to get Børnetøj 4-7 years.

meedom1

You´ll find basic pattern which are easy to alter.

bornetoj6

I´ve already chosen these 2 to be my first projects, but I have to be patient as I have plenty of other things waiting for me.

meedom2The book is only available in Danish at the moment, but I think I´ll manage with online translation helps.

Ps. I´ve been blogging now for almost a year and I just found out how I can increase the font size….hrm. Do you like it?

6 Comments leave one →
  1. June 24, 2009 10:59 pm

    Det ser ut att vara bra basmönster i den. Jag har lånat den andra, 0-3 år, på biblioteket, där är mönstrena lite vida men väljer man form 1 så brukar det blir bra.

    Hjärttyget i inlägget innan är verkligen jättefint!

    Angående fontstorleken så har jag faktiskt inte tänkt på det tidigare, men nu ser jag att den var lite liten innan. Så här blev det lite mer lättläst.

  2. June 25, 2009 9:08 am

    Jag har både den och den med mönster för 0-3 år och jag använder dem mycket. Tycker tröjorna blir lite breda, så där brukar jag köra utan sömnsmån (framför allt om det är tröjor i interlock som gärna ska sitta lite mer kroppsnära), och här och där blir det kanske någon småjustering ibland, men de är bra att utgå från. Nu önskar jag bara att jag kunde få tag i Ulla Welinders bok för 4-7 (eller om det är 4-10) år också.

    Det tog mig ett bra tag att inse hur jag skulle bära mig åt för att få bilderna att inte allesammans hamna högst upp i varje blogginlägg, så jag tror inte du är ensam om att upptäcka funktioner efterhand.

    • Sara permalink*
      June 25, 2009 9:17 am

      Tack för infon, bra att veta, da kör jag ocksa utan sömnsman :)

  3. Sister S permalink
    June 25, 2009 9:42 pm

    Oh kan man göra dessa barnkläder i lite större storlekar också? ;) kul att du är nöjd med boken. Jag gillar det bredare fonten. Nu ska jag jobba vidare på att se alla i din bloggroll :) Kram!!

  4. June 26, 2009 10:16 pm

    Man kanske borde skaffa den? Jag lånar mycket böcker på bibblan och tror att dessa lån automatiskt ska få mig att bli mer produktiv. :) Egentligen gör de bara kön på saker jag vill sy längre, men orkar man inte sy kan man alltid sitta och dreggla.

    Hur går det med det blommiga tyget du ska sy till bröllopet? Jag har massor av bilder i huvudet på vad man kan göra med ett sånt fint tyg och är sugen på att se vad det ska bli.

    • Sara permalink*
      June 26, 2009 11:53 pm

      Jo att sitta och dreggla känner jag igen…. man hinner inte med allt som poppar upp i huvudet ;)
      Om senast en vecka far du se blom-tygs alsterna. Kul att du gar och funderar pa det! Det är 2 olika plagg……

Leave a Reply

