Skip to content

Eurovision Song Contest

March 15, 2010

So what?? Yes I´m a ESC FAAAN!! And I´m quite alone being that in Austria. But being Swedish means you automaticlly are a born-by-nature-fan. Twice a year I was allowed to stay up until midnight as a child – new year´s eve and Eurovision Song Contest. Guess if Keksi´s allowed too?!

Unfortunately Austria´s not participating – or thanks god I don´t know. They don´t get this with ESC…

But the Germans do… and the Swedish do. They both declared their winners this weekend. I like the German song better than the Swedish, here

And for my curious German readers here´s the Swedish song (reminds me a bit of the Kelly family)

Aber ja doch, ich bin ein ESC Fan!!! Damit ist man in Österreich recht alleine. Aber als Schwedin kommt man ja quasi schon als ESC Fan auf die Welt. Als Kind durfte ich 2 mal im Jahr bis Mitternacht aufbleiben – zu Silvester und beim Grand Prix. Ratet mal ob Keksi auch aufbleiben darf?!

Leider nimmt Österreich nicht teil – oder Gott sei Dank, wie man´s sieht. Die Österreicher haben das mit dem Grand Prix nicht ganz verstanden…

Aber die Deutschen und Schweden haben. Und sie haben beide vergangenes Wochenende ihre Sieger gekürt. Mir gefällt das Deutsche besser.

Für meine deutschen Leser hier auch das Schwedische (erinnert mich ein bischen an die Kelly-familiy).

6 Comments leave one →
  1. March 15, 2010 11:16 am

    Jag har inte varit så intresserad av Melodifestivalen på fler år men nu när barnen blivit så stora och gillar det har vi suttit hela familjen. Jag kommer fortfarande i håg hur kul jag tyckte det var när jag var liten. För första gången tycker jag att rätt låt vann och att det var många bra låtar med. Tycker det brukar vara mycket dåligt annars.
    Men jag håller inte med dig, jag gillar den svenska låten bättre kanske för att jag hört den fler gånger . Men det är tur att vi tycker olika annars hade det varit tråkigt

    Du får ha en bra dag/ Mia

  2. March 15, 2010 11:28 am

    Två festivaler? Vilken ork. Hade en hysteriskt rolig festival i år. Min dotter (1,5) älskade det. Hon tjoade, applåderade, dansade och skrek “oh yea!” och “bja, bja” alldeles urskiljningslöst. Vi var tvugna att se reprisen också (utan den sega omröstningen). Fast vi har inte samma smak. Hon gillade Manboy och pekade på Erik Sade och kallade honom “pappa”. Nästan lite skrämmande.

  3. March 17, 2010 1:39 am

    Då kan jag passa på att meddela att denna tyska kommer från, tadaaaa, där jag bor, Hannover!! Och att jag är svensk är ju ingen hemlighet. Dock kommer jag inte att ha några problem med vad jag ska heja på eftersom jag inte tillhör dem som kollar på melodifestivalen. Fast hade jag haft de rätta engagerade människorna runtom mig så hade jag gjort det, som det året när Jill Johnsson vann (vars lillebror har gått i min klass, mellansystern i min storebros klass och självaste Jill i min storasysters paralellklass), då var det andra bullar. Vi hade laddat upp med formulär där man fick ge alla deltagarna betyg i flera olika viktiga kategorier såsom dans, klädsel, utstrålning, sång m.m.

    • Sara permalink*
      March 17, 2010 9:05 am

      :D jag mistänker ju även att du korsat mina kusiners väg under skoltiden

  4. March 17, 2010 1:00 pm

    Under studierna i Tyskland upptäcktes att vi svenskar var helt ensamma om att vilja se melodifestivalen även fast Tyskland deltog…

    Och Lotten och jag verkar ha samma hemstad…!

  5. March 18, 2010 1:02 am

    Kusiner och hemstad, vad är det jag hör!? Spännande, nu väcks min nyfikenhet!! Och Hello, studierna i Tyskland..? Det är ju det jag också har gjort, vilket fick mig att fastna, fast efter en sväng tillbaks till sverige på några år. Vilken av hemstäderna är det du menar? Den nuvarande eller den där man gick i Errarps skola?

Leave a Reply

